Maar naast de nieuwe doktershoek en apotheek, verschenen er ook allemaal nieuwe puzzels in de puzzelkast (weer wat moeilijker) en nieuw spelletjes in de kieskast : parels om mee te sorteren, seriëren, mozaïken waarbij het ruimtelijk inzicht gestimuleerd wordt, smartgames waarmee de kleuters zelfstandig aan het werk kunnen.....
De spullen uit de doktershoek werden uitgebreid besproken waarvoor ze allemaal dienen, wat de naam ervan is en daarna werd ermee gespeeld.
We vertelden over de verschillende soorten artsen : huisdokter, specialist, chirurg...
Ook ik vond het leuk om me eens te verkleden
De bedoeling van de doktershoek is dat de kleuters weten waarvoor de spullen dienen (nieuwe woordenschat gebruiken), dat ze situaties kunnen naspelen met andere kleuters (samenwerken), zich kunnen uitdrukken tegenover elkaar (verwoorden), een voorschrift op de juiste manier proberen in te vullen...
We mochten ook gebruik maken van echte doktersspullen (die ik geleend heb). Op deze manier kunnen we eens naar ons eigen hart luisteren en horen hoe het klopt.
Naast al het nieuwe materiaal vergeten we ook de denkactiviteiten niet. De tweede klassers moeten deze week evenveel pillen tellen. De derde klassers moeten er telkens 1 meer of 1 minder tellen. Dit zijn al moeilijke opdrachten vooral bij grote hoeveelheden.
Kringspel : met de ogen dicht luisteren hoeveel pillen er precies in het potje vallen (niet eenvoudig als je ze niet kan zien.)
Donderdag kregen we dan ook nog 8 Ipads in de klas (een experiment van de Katho in Tielt waarbij ze de vaardigheid van de kleuters willen testen. Dit is voor de 3de kleuterklas maar ook onze 2de klassers waren hier enthousiast over) Volgende week is het de beurt aan juf Aneska om ze uit te testen. Wij maakten er al gretig gebruik van. Opvallend hoe snel de kleuters vertrouwd zijn met de bewegingen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten